
Complaints Committee’s decision in the case of 
Jones v Daily Mail 

 
Reference no. 144327 

 
The complainant was concerned that the newspaper had breached Clause 1 (Accuracy) of the 
Editors’ Code of Practice. The newspaper had published an article about a journalist’s “scientific 
test” to see whether the use of “slop buckets” could spread salmonella and E.coli. The complainant 
was concerned that the article had contained inaccuracies. He also said that it had been misleading 
to describe the tests as being “scientific”. 
 
The terms of Clause 1 (Accuracy) state that “the press must take care not to publish inaccurate, 
misleading or distorted information, including pictures”, and Clause 1 (ii) says “a significant 
inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised must be corrected, promptly and 
with due prominence”. 
 
The article stated that, in a 2009 trial (the Evaluation of the WRAP Separate Food Waste Collection 
Trials), “a quarter of those taking part reported terrible smells and infestations of maggots”. In fact, 
the trial said that 24 per cent of people stated that concerns about hygiene odour and vermin had 
prevented them from participating in the trials. Only 6 per cent of those who had participated 
actually experienced such problems.  
 
Given that the article had focused on the consequences of using a slop bucket, the inaccurate 
reporting of the study on this point represented a failure to take care not to publish misleading 
information. Under the terms of Clause 1 (ii), the newspaper was required to correct the inaccuracy. 
In the view of the Committee, the wording and prominence proposed by the newspapers was 
sufficient to correct the inaccuracy, and to remedy the initial breach of the Code. The corrections 
should now be published without further delay.  
 
The complainant said that it had been inaccurate and misleading to describe the tests as being 
“scientific”. While the Committee noted the complainant’s concerns about the methodology used by 
the journalist and the veracity of the results, it had regard for the fact that the article had explained 
in detail the processed used. The article had not suggested that the journalist had compared her test 
with a controlled scenario to test an independent variable, nor had it said that the test had been 
repeated. The Committee took the view that, in the context of the article, it was clear that the term 
“scientific” was not being used as a technical term to describe the rigour or reliability of the 
experiment; the article explained that the journalist had conduct a test in her own home, using 
equipment that allowed her to test for the presence of bacteria. The Committee took the view that 
the article had not been significantly misleading regarding the methodology or basis on which the 
conclusions had been reached. There was no breach of the Code.  
 
The complainant said that the test did not demonstrate that a slop bucket “could poison your 
family” unless it assumed that readers would not follow normal food hygiene practice. The article 
said salmonella had been found on the work surface. It included comments from food safety 
specialist Jerry Diplock who said “unless you are scrupulous about washing your hands, you risk 
carrying germs onto the food you are about to eat”. He also made clear the risks of food 
contaminated with bacteria falling on to the work surfaces. The article had not been significantly 
misleading on this point. There was no breach of the Code 

 
 


